Materiale curs Design Interior – curs 5

Atenție! Materialele din această pagină intră sub incidența legilor copyright-ului. Ele nu pot fi reproduse sau reutilizate fără acordul scris al proprietarilor. Utilizarea acestor materiale se poate face exclusiv pe website-ul edlab.ro și numai de către participanții la cursul de Design Interior. Salvarea materialelor și/sau distribuirea lor este interzisă.

Proprietatea intelectuală a materialului prezentat aparține Universității Tehnice din Cluj-Napoca (latura de mobiler, stiluri, ornametica, arhitectura de interior si ambient), departamentul Facultății de Arhitectură şi Urbanism. Materialul prezentat are rol ca şi suport de curs. Material întocmit/predat in cadrul Facultății de Arhitectură şi Urbanism: Dr. arh. Dorina VLAD Conf. Dr. arh. Dana Opincariu Dipl. Arh. Horia Mihai-Coman Dipl. Arh. Andrei Musan.

Proprietatea intelectuală a materialului prezentat aparține Universității de Arhitectura „Ion Mincu” (latura de iluminat), departamentul Facultății de Arhitectură de Interior. Materialul prezentat are rol ca şi suport de curs. Material întocmit/predat in cadrul Facultății de Arhitectură de Interior: Dr. Arh. Raluca Buzdugan

  1. Mobilier pentru somn și relaxare
C8- Mobilier pt somn si relaxare

Exista diferite obiete de mobilier care contribuie la procesul de relaxare al omului, cum ar fi: patul, hamacul, canapeaua si fotoliul, cada de baie si obiectele de tip spa.

Odata cu epoca moderna s-au produs schimbari si in domeniul dormitoarelor. Acestea au inceput sa isi mareasca dimensiunile, devind tot mai spatioase si ingloband mai multe obiecte ce tin de persnalitatea fiecarui individ, astfel incat s-au dezvoltat si noi tipuri de paturi.

Un prim exemplu ar fi patul rabatabil, un pat ce faciliteaza organizarea spatiala mult mai eficienta decat in cazul mobilarii cu un pat traditional, el putand fi ascuns in timpul zilei la nivelul peretilor sau chiar al tavanului.

Tot un exemplu al modului in care se poate castiga spatiu prin alegerea unui mobilier potrivit este patul supraetajat. O alta varianta a acestuia ar fi inaltarea patului, spatiului de sub acesta atribuindu-se o alta functiune.

Un alt exemplu inovator al acestei perioade este patul cu apa, foarte popular in anii 60. Acesta asigura un confort mai ridicat corpului, datorita faptului ca se muleaza dupa forma acestuia.

Patul cu baldachin, specific Orientului, si-a castigat si el un loc important, schimbari survenind la nivelul materialelor utilizate si a perceptiei acestuia, pierzandu-si din rolul functional initial, acela de a oferi intimitate si protectie.

Un exemplu ce merita mentionat datorita faptului ca preia ideea aceasta de intimitate este cel al patului de tip capsula, concept dezvoltat mai ales in Japonia.

In perioada mai apropiata noua, mobilierul specific somnului poate avea diverse forme, el fiind factorul determinant in organizarea dormitorului, ce se vrea a fi cat mai spatios si adaptat dorintelor fiecaruia.

Exista de asemenea un tip de pat suspendat, asemanator hamacului. Hamacul la randul lui este un obiect destul de des utlizat de cei ce vor sa se relaxeze. Daca in trecut acesta trebuia sa fie legat la ambele capete de copaci, astazi el are un design mult mai eficient si mai apropiat ideii de plutire libera deasupra solului.

Pe langa acest mobilier cu caracter mai intim, exista si elemente de mobilier de relaxare ce scot in evidenta relatiile sociale, obiceiurile si modul de viata al societatii omenesti dintr-o anumita perioada.

Drumul parcurs de evolutia mobilei in decursul timpurilor este paralel cu cel al arhitecturii, amandoua fiind legate de aparitia de noi materiale, de progresul tehnic si de nevoile oamenilor mereu in schimbare.

In acest sens vom vedea in continuare interioare ale caselor proiectate de arhitecti celebri si anuminte piese de mobilier proiectate de acestia.

Obsservam ca elementele de baza ale designului de mobilier sunt de fapt foarte complexe, pentru ca aspectul a fost mereu cel putin la fel de important ca functionalitatea, iar tendinta generala este de a crea mobila in conformitate cu interiorul sau  elementele arhitecturale.

Perioada anilor 50-60 a fost un timp al schimbărilor sociale și politice.

Vizionarii  Bauhausului au subliniat cu uimitoare prestiinta formele pe care mobilierul avea sa le urmeze de atunci inainte.

Totul a fost deschis pentru examinare și reforma, inclusiv design-ul canapelei si al fotoliului. S-au lasat deoparte formele traditionale, noi stiluri fiind introduse : cu linii curate,culori vii, cadre expuse si tapiserii. Aceste caracteristici sporesc confortul si eleganta obiectelor de mobilier.

Mobilierul acestor decenii si-a pierdut ornamentatia cat si functia de reprezentare, accentul punandu-se pe confort si functionalitate, iar puritatea liniilor demonstreaza ca frumusetea nu este o competenta exclusiv a mestesugarului.

Canapelele si fotoliile sunt elemente esențiale ale decorului interior și dau sens spațiului de locuit .

Ele exprimă sensul esteticii cuplat cu confortul si luxul. Acest tip de mobilier este cel mai frecvent utilizat pentru orele de relaxare alaturi de persoane apropiate in cadrul casei se locuit, in diverse incaperi sau zone ale acesteie ( camera de zi, biblioteca, nise asociate cu punctul de foc sau de lumina)

Daca in trecut in majoritatea perioadelor predomina un singur stil, astazi designul mobilierului este influentat de numerosi factori, stiluri si directii.

Astazi majoritatea designerilor abordeaza un stil eclectic, adaptat fiecarui proiect in parte, mobilierul putand avea un design inovator sau sa fie o adaptare moderna a modelelor istorice.

       O alta categorie a mobilierului cu specific de relaxare este cea a salilor de baie si a spatiilor de tip spa.

Grecii si romanii considerau baia un act necesar si social. O baie nu trebuia sa fie doar functionala, ci si aspectoasa, pentru a impresiona oaspetii si a demonstra statutul social. Pentru cei care nu isi permiteau confortul unei bai acasa au fost construite bai publice. Termele devin astfel un centru de viata sociala.

In perioada moderna si contemporana aceste principii au fost reinterpretate. Datorita descoperirii noilor materiale si tehnici de lucru, s-au raspandit cazile de baie dupa modelul celor create de Mott si Kohler.

Aplicand o viziune moderna, cada ofera o noua cale de socializare in spatiul baii. Desenata din linii fluide si dinamice, care creeaza forme ce apartin conceptului de obiect  multifunctional, ea este folosita atat pentru sueta cat si pentru imbaierea propriu zisa.

O alta schimbare adusa este legata de amenajarea spatiului inconjurator al cazii, el preluand caracteristici specifice livingului, sporind ideea de socializare.

Inovatoare este si perceptia functiunii acestui obiect, el capatand un caracter dual, putand fi folosit sub forma de cada sau cabina de dus.

In cazul cabinei de dus,  fata de vechile modele inchise care ofereau o delimitare evidenta fata de restul baii, acum ele tind sa fie cat mai transparente, ajungand sa se camufleze in raport cu spatiul care le inconjoara.

SPA-ul  este un spatiu mobilat exclusiv cu obiecte destinate relaxarii. Cele mai reprezentative sunt jacuzzi-ul si masa pentru masaj. Ambianta in care este amplasata masa de masaj a devenit importanta, suprimandu-se caracterul pur functional.

Design-ul mobilierului contemporan continua sa evolueze, cautandu-se materiale inovatoare cu ajutorul carora pot fi create forme unice, ce denota simplitate si luminozitate, si oferind experiente vizuale inedite. Mobilierul modern a devenit iconic pentru eleganta si eficienta.

2. Prezentare

Această prezentare necesită JavaScript.

3 Mies

Această prezentare necesită JavaScript.

4. Frank Loyd Wright

Această prezentare necesită JavaScript.

5. Le Corbusier

LC Vol. 1 - 1910-1929
LC Vol. 2 - 1929-1934
LC Vol. 3 - 1934-1938
LC Vol. 4 - 1938-1946
LC Vol. 5 - 1946-1952
LC Vol. 6 - 1952-1957
LC Vol. 7 - 1957-1965
LC Vol. 8 - 1965-1969